Rahsia Niaga.Com

Blog Rahsia Niaga adalah rangkaian blog bagi RahsiaNiaga.Com. Blog ini memapar kaedah, rahsia, petua dan tip untuk berniaga secara online dan offline agar kita tidak mensia-siakan masa hidup kita ke arah yang tidak sihat. Semoga apa yang terkandung dalam blog ini memberi syafaat kepada kita semua tanpa mengira bangsa, agama dan warna kulit.

 
New Ads
Produk Terhangat !
Rakan Cyber

Mai la...KLIK SAYA!

Other things
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
Other things
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
Persediaan Sebelum dan Sewaktu Menemui Prospek - Siri 5
Wednesday, September 20, 2006
...sambungan

Menjual dan menaja prospek

Sesudah membuat temu janji, tibalah masa anda bertemu dengan pelanggan ataupun prospek anda. Saya menasihatkan supaya anda bertemu dengan prospek di tempat lain selain daripada rumahnya. Rumah prospek tidak sesuai kerana mungkin dia tiada daya tumpuan. Lagipun dia berkuasa di dalam rumahnya. Sebolehnya – bolehnya, buat pertemuan di pusat pengedaran, restoran ataupun taman.

Pastikan tempat pertemuan anda itu selesa. Waktu yang paling sesuai ialah hari cuti, hujung minggu, masa lapang dan masa rehat. Anda juga perlulah prihatin / peka dengan suasana waktu semasa.

Pakailah pakaian yang selesa, bersih dan tidak menjolok mata. Apabila anda memakai pakaian yang menjolok mata, silap – silap nanti kita nak taja prospek, dia jeling kita di tempat sensitif. Pakailah bau-bauan (perfume) yang selesa dengan suasana dan keadaan. Pastikan pakaian anda melambangkan peribadi yang baik dan mantap. Sewaktu bertemu, bersembang menurut apa sahaja topik yang diminati oleh pelanggan atau prospek. Cuba selitkan pokok persoalan anda bertemu dengannya.

Jangan berprasangka buruk terhadap prospek. Jangan membuat spekulasi yang bukan – bukan terhadap prospek. Berfikir secara positif. Intonasi suara juga perlu diberikan perhatian. Pastikan anda tidak terlalu menggunakan penerangan yang sukar difahami. Cuba guna pendekatan KIS & D. KIS & D ialah Keep In Simple and Duplicatable yang bermaksud “Terang dengan ringkas dan senang supaya dapat di tiru oleh downline”.

Mudahkan setiap penerangan anda. Sediakan pen dan kertas sewaktu anda membuat penerangan. Coretkan pada kertas. Prospek akan merenung kertas tersebut. Ini akan membuka minda prospek dan besar kemungkinan prospek akan berminat.

Jangan duduk berdepan dengan prospek. Sebaiknya duduk di sebelah prospek (kalau sama jantina la...) sewaktu membuat penerangan, banyakkan sentuhan di bahu prospek. Tetapi jika berlainan jantian, jangan cuba hendak sentuh – sentuh. Nahas nanti. Sentuhan ini sebenarnya bagi mengelakkan prospek mengelamun, merenung ke arah lain dan tidak memberikan tumpuan.

Buat penerangan dengan lembut, mesra dan senyuman menawan. Apabia bermuka masam, orang akan jadi boring dengan anda dan tidak ada seorang pun yang mahu jadi tajaan anda. Dengan kata lain, pastikan diri anda ceria dan mesra selalu.
posted by editor @ 9:39 AM  
Previous Post
Archives
Links
Sponsor by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Trafik Pelawat

© 2005 Rahsia Niaga.Com Template by Isnaini Dot Com