Rahsia Niaga.Com

Blog Rahsia Niaga adalah rangkaian blog bagi RahsiaNiaga.Com. Blog ini memapar kaedah, rahsia, petua dan tip untuk berniaga secara online dan offline agar kita tidak mensia-siakan masa hidup kita ke arah yang tidak sihat. Semoga apa yang terkandung dalam blog ini memberi syafaat kepada kita semua tanpa mengira bangsa, agama dan warna kulit.

 
New Ads
Produk Terhangat !
Rakan Cyber

Mai la...KLIK SAYA!

Other things
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
Other things
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
Apakah yang perlu dilakukan selepas menaja? - Service
Friday, February 09, 2007
Selepas menaja, ada lagi 80 peratus (80%) tugas dan tanggungjawab yang perlu anda lakukan. Ramai usahawan MLM, hanya tahu menaja, tetapi tidak tahu mendidik downline. Seperti di ibaratkan hanya tahu beranak, tetapi tidak tahu hendak jaga anak. Ingat, downline diibaratkan seperti ‘anak’ yang masih kecil dan perlukan bimbingan anda. Apabila tiada bimbingan, tiada kesinambungan dalam perniagaan MLM anda. Dengan kata lain, tiada duplikasi. Saya berikan 8 perkara yang perlu anda lakukan selepas menaja.

Service (Perkhidmatan)

Anda perlu memantau downline anda dengan memberikan motivasi sekali sekala kepada mereka. Sekali sekala perlu menghantar mesej melalui SMS, emel , Internet Messaging (YM, Skype dan sebagainya) dan sebagainya untuk bertanya khabar dan perkembangan bisnes mereka atau masalah yang dihadapi mereka. Apabila downline anda berasa mereka diberi perhatian, sudah pastinya akan timbul rasa hormat dan ‘kasih’ kepada anda. Sentuh (selami) perasaan dan hati (ketahui masalah) mereka. Perniagaan MLM ini sememangnya melibatkan 70 peratus (70%) perhubungan manusia dan 30 peratus (30%) lagi adalah penjualan / penggunaan produk. Jika mereka ada masalah, cuba fahami masalah mereka dan sebolehnya cuba selesaikan masalah dengan bijaksana dan bertanggungjawab.

Pastikan anda sentiasa berhubung dengan downline anda. Pokok pangkalnya di sini yang utama ialah anda perlu ‘rapat’ dengan downline anda seperti ‘ibu dan anak’. Kejayaan anda banyak bergantung kepada keaktifan dan pergerakan barang yang digerakan oleh downline anda. Oleh itu, cuba berikan tumpuan kepada servicing melebihi penajaan. Nisbah antara aktiviti menaja dan servicing ialah 20 : 80 (20 kepada 80 / 1:4). 20 peratus adalah bagi penajaan ahli dan 80 peratus lagi merupakan servicing (perkhidmatan / tanggungjawab anda).

posted by editor @ 10:20 AM  
Previous Post
Archives
Links
Sponsor by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Trafik Pelawat

© 2005 Rahsia Niaga.Com Template by Isnaini Dot Com