Rahsia Niaga.Com

Blog Rahsia Niaga adalah rangkaian blog bagi RahsiaNiaga.Com. Blog ini memapar kaedah, rahsia, petua dan tip untuk berniaga secara online dan offline agar kita tidak mensia-siakan masa hidup kita ke arah yang tidak sihat. Semoga apa yang terkandung dalam blog ini memberi syafaat kepada kita semua tanpa mengira bangsa, agama dan warna kulit.

 
New Ads
Produk Terhangat !
Rakan Cyber

Mai la...KLIK SAYA!

Other things
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
Other things
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
5 Langkah Penajaan yang baik - Siri 1
Thursday, September 21, 2006
Penajaan memerlukan seninya yang tersendiri. Saya berikan anda lima langkah penajaan yang baik. Sewaktu anda membuat penajaan atau jualan, lakukan lima langkah ini.

Apakah kelebihan yang bakal dinikmati oleh prospek?
Kenapa perniagaan network ini hebat?
Kenapa syarikat anda hebat?
Kenapa produk anda berkualiti?
Apakah sistem sokongan yang bakal anda berikan kepada prospek?

Apa kelebihan yang bakal dinikmati oleh prospek?
Langkah yang pertama, anda terangkan dan berikan maklumat kepada prospek tentang ‘Apakah kelebihan yang bakal mereka nikmati jika menyertai sebagai ahli perniagaan MLM anda’. Ini berdasarkan kepada latar belakang dan status mereka. Contohnya, bagi suri rumah tangga, mereka memerlukan perniagaan yang tidak memerlukan mereka meninggalkan rumah dan kebebasan masa bekerja. Manakala bagi ahli perniagaan pula, mereka bertumpu kepada keuntungan dan kebebasan kewangan yang bakal mereka miliki. Carikan dan fikirkan apakah kelebihan konsep perniagaan networking ini. Asalkan faedah / kelebihan ini bersesuaian dengan status dan latar belakang prospek. Berikut ialah antara 7 kelebihan menyertai MLM :

Potensi pendapatan yang tidak terhad
Berpeluang melancong ke luar dan dalam negeri / Melakukan haji atau umrah.
Kos perniagaan yang amat rendah / Tidak perlu menyewa tapak kedai.
Berpeluang memiliki kenderaan sendiri.
Berpeluang memiliki rumah percuma / sendiri
Berpeluang mempunyai kesihatan yang baik (Jual sambil guna sendiri).
Mempunyai ramai kawan (downline, rakan networking yang lain, prospek dsb)

Kebanyakan pengedar MLM, menjalankan perniagaan MLM berdasarkan impian dan cita – cita mereka. Mereka tidak melakukan perniagaan hanya bagi membina rangkaian. Walaupun mereka perlu menaja bagi membina rangkaian, mereka sebenarnya menjalankan perniagaan ini berdasarkan kepada impian. Contohnya impian memiliki rumah banglo yang besar ataupun impian melancong ke luar negara. Impian inilah yang mempengaruhi emosi prospek. Ingatkan impian mereka dari masa ke masa.

Katakan anda memberikan penerangan tentang pendapatan lumayan yang bakal mereka perolehi. Soal mereka, 7 perkara yang akan dilakukan jika mereka memperolehi pendapatan yang tinggi. Meosi mereka pasti bangkit, perasaan meluap – luap dan terbayang perkara yang bakal dilakukan apabila berjaya memperolehi pendapatan yang lumayan.

Namun begitu, jangan serang situasi prospek. Contohnya, prospek bekerja sebagai petani dan anda merendah – rendahkanpekerjaannya. Ini menyebabkan emosinya tibak baik. Prospek sedaya upaya akan mempertahankan pekerjaannya. Anda tidak dapat tajanya. Malahan, anda pula ditajainya pula nanti.

Apabila anda memuji diri dan pekerjaannya, emosi prospek pasti berada dalam keadaan yang positif. Sambil itu, anda terangkan kelebihan apabila dia bersama – sama anda menjalankan perniagaan berkonsepkan MLM. Dengan cara ini, prospek dapat memberikan kesimpulan sendiri, adakah situasi beliau sekarang sudah mencukupi ataupun memerlukan perubahan.

Anda tidak perlu serang perkara yang dilakukan tetapi cuma menunjukkan jalan / cara untuk mengubah cara kehidupan beliau. Belaiu sendiri yang akan membuat pilihan / kesimpulan. Seterusnya, tunjukkan pelan pemasaran (marketing plan) kepadanya. Pelan pemasaran seharusnya tidak terlalu terperinci tetapi cukup secara ringkas. Tetapi, sewaktu anda melakarkan pelan pemasaran, jangan lupa tulis perkataan ANDA. ANDA ini adalah pengati diri prospek. Anda menunjukkan kepadanya apakah yang bakal dia periolehi dan bukannya diri anda. Seterusnya lakarkan pula 4 bulatan dan kosongkan. Suruh dia tulis sendiri nama yang bakal dia taja.

Melalui lakaran diagram itu, tunjukkan pelan pemasaran secara ringkas dan berikan kepadanya informasi tentang faedah yang bakal dia kecapi. Jangan bercerita terlalu tinggi dan hebat arasnya. Anda hendaklah menajanya dan bukannya hendak mengajarnya. Taja dan cara cerita pelan pemasaran perlulah ringkas dan padat. Apabila sudah jadi downline, barulah cerita dengan panjang dan lebar.

Pelan pemasaran juga perlu mengikut aras downline anda. Sekiranya dia belum pernah buat MLM, jangan cerita potensi pendapatan sehingga ratusan ribu ringgit. Ini boleh memberikan gambaran pada diri prospek bahawa perkara itu tidak masuk akal walaupun pada hakikatnya boleh di capai. Cerita pendapatan lumayan mengikut arasnya. Apabila sudah menjadi downline anda, bawa dia ke stokis untuk mesyuarat dan menimba ilmu. Waktu itu diceritakan dengan terperinci pelan pemasaran.
Bersambung...
posted by editor @ 10:48 AM  
Previous Post
Archives
Links
Sponsor by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Trafik Pelawat

© 2005 Rahsia Niaga.Com Template by Isnaini Dot Com