Antara anda dengan prospek, jadilah seperti cermin. Tengok cara mereka duduk. Anda duduk seperti mereka. Duduk di sebelah mereka ataupun duduk secara berdepan. Lihat kecenderungan prospek. Adakah mereka cenderung kepada penglihatan, pendengaran, rasa dan fikir? Apabila mereka berkata, “Saya lihat”, itu menunjukan mereka lebih dominan kepada visual. Apabila mereka berkata, “Saya dengar”, itu menunjukan mereka lebih dominan pada pendengaran. Apabila mereka berkata, “Saya rasa”, menunjukan mereka lebih dominan pada emosi. Apabila mereka berkata, “Saya fikir”, itu menunjukan mereka lebih dominan pada intelek. Jadi, anda boleh menguji mereka dengan menyoal berdasarkan kepada dominan mereka. Contohnya, jika mereka dominan kepada penglihatan, anda tanya, “Bolehkah anda melihat kepada apa yang saya tunjukan ini?”. Apabila mereka dominan kepada pendengaran, “Macam mana bunyinya tentang peluang ini?”, apabila dominan kepada emosi, “Apakah yang anda rasa tentang peluang yang saya tunjukan ini?”, apabila dominan kepada intelek, “Apakah yang anda fikirkan tentang peluang ini?” |