Rahsia Niaga.Com

Blog Rahsia Niaga adalah rangkaian blog bagi RahsiaNiaga.Com. Blog ini memapar kaedah, rahsia, petua dan tip untuk berniaga secara online dan offline agar kita tidak mensia-siakan masa hidup kita ke arah yang tidak sihat. Semoga apa yang terkandung dalam blog ini memberi syafaat kepada kita semua tanpa mengira bangsa, agama dan warna kulit.

 
New Ads
Produk Terhangat !
Rakan Cyber

Mai la...KLIK SAYA!

Other things
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
Other things
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
Apakah yang perlu dilakukan selepas menaja? - Target dan Sasaran
Monday, February 12, 2007

Target dan sasaran

Setiap bulan, cuba buat target dan sasaran yang perlu dicapai oleh kumpulan anda. Cuba galakkan mereka supaya banyak menaja ahli – ahli baru. Ini adalah kerana, dalam ramai – ramai ahli dalam network anda nanti, akan ada ahli yang kurang aktif dan ada juga yang aktif sehingga berjaya. Apabila anda hanya bergantung pada seorang ataupun dua orang yang anda taja, mana mungkin anda berjaya.

Namun begitu, tidak semestinya anda perlu menaja seorang sehari. Setahun ada 365 hari. Laratkah anda hendak menaja sehingga 365 orang? Itu tindakan yang kurang bijak namanya. Anda akan membuang tenaga anda sahaja. Anda jangan lupa, MLM adalah perniagaan pelbagai peringkat. Kita bekerja secara berjemaah (berkumpulan). Menaja dengan banyak sebenarnya bermaksud anda menaja sekurang – kurang 5 atau 8 orang sahaja setahun. Seterusnya, berilah service anda, didik dan bimbing mereka sehingga mereka boleh menaja dan memimpin downline mereka. Apabila anda terlebih menaja downline sekalipun, letaklah downline yang baru tu di bawah downline anda. Dengan kata lain, anda buat seperti cucuk sate ataupun lipan. Jangan taja dalam bentuk matahari, kerana anda boleh teruk untuk mendidik dan memimpin mereka nanti. Cuba lihat seperti contohnya di bawah ini :

Daripada rajah ini, anda menaja 5 orang iaitu D1, D2, D3, D4 dan D5. Apabila anda mendapat lagi downline, tidak salah apabila anda letakkan ahli tajaan yang baru tu di bawah D1, D2, D3, D4 atau D5. Misalnya, jika anda menaja si A, letakkan di bawah D1. Anda menaja si B, anda letakkan di bawah D2. Anda menaja si C, anda letakkan di bawah D3. Begitulah seterusnya si D di bawah D4 dan si E di bawah D5.

Tetapi, ini tidak bermakna anda perlu menaja habis – habisan dan biarkan D1, D2, D3, D4 dan D5 hanya goyang kaki sahaja. Penajaan ini sebenarnya bertujuan untuk memberikan semangat kepada downline – downline anda untuk bekerja bersama – sama anda. Mereka juga perlu melakukan perkara yang sama seperti anda iaitu menduplikasi. Apabila proses ini berterusan, bayangkan rangkaian anda beberapa tahun dari sekarang.

Anda perlulah membina target dan sasaran dengan jelas serta bertahap. MLM berjalan melalui proses dan pastikan anda mengikut proses yang biasa. Apabila tiada target dan sasaran, network anda mungkin tidak mempunyai daya motivasi bagi memperkembangkan lagi perniagaan berasaskan MLM ini. Jangan letak sasaran dan target yang terlalu tinggi ataupun terlalu rendah. Letakkan target dan sasaran mengikut kemampuan anda dan pertingkatkan secara bertahap. Sikit – sikit, lama – lama jadi bukit. Hal ini boleh anda lakukan apabila anda ada ramai tajaan. Tiada guna jika anda ada ramai kenalan dan anda terus taja mereka semua di bawah anda. Ini bahaya. Nanti akan mendatangkan masalah kepada anda kerana anda mungkin menghadapi masalah untuk mendidik dan memimpin mereka. Cubalah gunakan formula cucuk sate ini.

Technorati Profile
posted by editor @ 9:18 AM  
Previous Post
Archives
Links
Sponsor by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Trafik Pelawat

© 2005 Rahsia Niaga.Com Template by Isnaini Dot Com