Rahsia Niaga.Com

Blog Rahsia Niaga adalah rangkaian blog bagi RahsiaNiaga.Com. Blog ini memapar kaedah, rahsia, petua dan tip untuk berniaga secara online dan offline agar kita tidak mensia-siakan masa hidup kita ke arah yang tidak sihat. Semoga apa yang terkandung dalam blog ini memberi syafaat kepada kita semua tanpa mengira bangsa, agama dan warna kulit.

 
New Ads
Produk Terhangat !
Rakan Cyber

Mai la...KLIK SAYA!

Other things
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
Other things
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
4 Ketakutan - Takutkan Penolakan
Tuesday, February 20, 2007

Saya dapati bahawa terdapat beberapa ketakutan yang dialami oleh usahawan MLM semasa menjalankan tugas menaja ini. Ketakutan ini adakalanya kelihatan amat kuat dan boleh menganggu karier sebagai usahawan MLM. Itulah yang dinamakan sebagai unconscious fear atau ketakutan tanpa disedari. Ketakutan ini boleh dikategorikan dalam 4 jenis / keadaan. Ketakutan inilah yang kadang – kadang menyebabkan tugas anda menjadi susah dan bermasalah. Jadi, saya kemukakan 4 jenis ketakutan dan cara bagi mengatasinya.

Takutkan Penolakan

Perasaan takut ada yang datang sejak dilahirkan dan ada yang berdasarkan pengalaman buruk yang dialami semasa kecil. Ketakutan yang dibekalkan semenjak dilahirkan itu boleh menjadi penyelamat diri anda. Tetapi, ketakutan yang tidak dibekalkan semenjak lahir dan terbina dengan pemikiran sendiri bukannya penyelamat bahkan kehancuran. Takut kepada penolakan ini bukannya dibekal semenjak anda dilahirkan. Ianya terbina melalui pemikiran yang dicipta oleh minda anda sendiri. Ini yang dikatakan sebagai imaginasi negatif. Anda tidak tahu menggunakan potensi minda nada dengan memprogramkan pemikiran negatif.

Bayangkan anda sedang memandu di jalan raya. Dalam perjalanan anda itu, anda terjumpa dua persimpangan. Papan tanda simpang kanan tertulis perkataan “Kawan”. Manakala simpang kiri pula menunjukkan tulisan “Musuh”. Jadi, persimpangan manakah yang akan anda pilih? Sudah pasti anda akan memilih persimpangan ke kanan. Begitulah dengan prospek, anda tentu memilih prospek yang berminat. Bagaimana dengan prospek yang tidak berminat? Berhenti memprospek. Jika anda teruskan, dia akan membenci anda. Cuba lagi lain kali. Buka mindanya. Nyatakan padanya apa itu sebenarnya MLM.

Hentikan imaginasi anda untuk takut jika menerima sebarang penolakan dari prospek. Minda sedar anda menghantar mesej kepada minda spara sedar dan ianya menjadi satu sikap lazim. Sikap takutkan penolakan. Sebenarnya, mida logik anda tahu bahawa penolakan itu hanyalah perkataan ‘tidak mahu’ oleh prospek. Ianya tidak dapat mencederakan ataupun memberikan apa – apa akibat kepada diri anda. Tetapi, emosi anda berlainan. Ia tidak boleh menerima penolakan. Ia tidak suka bila ada orang lain katakan ‘TIDAK’.

Cara menyelesaikan perasaan takut kepada penolakan ialah anda tanyakan pada diri anda, “Apakah yang amat aku takutkan? Adakah aku takutkan penolakan?” Apabila adanya perasaan takutkan penolakan, lekas – lekas anda set dalam pemikiran anda bahawa anda ingin bersahabat dengannya. Dengan cara bersahabat, anda tidak bimbang penolakan dan anda rasakan seolah – olah itu hanya satu perkara biasa. Selain itu, pastikan anda sentiasa berfikiran positif. Jangan memandang penolakan itu satu yang tidak baik. Mungkin penolakan itu ada kebaikan yang tidak anda ketahui hikmahnya.

Apabila anda yang takutkan perkataan ‘Tidak Mahu’, anda perlu pastikan fikiran anda berada dalam keadaan tenang. Gunakan teknik meditasi, bercakap dengan diri sendiri atau self talk, membaca setiap poster positif yang anda lekatkan di rumah dan mendengar kaset motivasi. Tiada satu pun yang boleh menghalang anda walaupun perkataan ‘Tidak Mahu’. Anggap perkataan ‘Tidak Mahu’ satu langkah lagi bagi berubah kepada ‘Ya mahu’. Anda perlu muhasabah diri sendiri mengapa ramai yang kata ‘tidak mahu’. Dengan itu, saya ada 2 cara penyelesaian terbaik ialah :-

  1. Rujuk dan belajar membetulkan kesilapan anda daripada upline yang berpengalaman. Lihat cara beliau berkomunikasi dengan prospek.
  1. Praktikkan setiap perkara yang anda pelajari. Ingat! Kejayaan Thomas Eva Edison mencipta lampu mentol disebabkan beliau tidak takut gagal dan sentiasa mencuba berkali – kali melebihi 100 ribu kali. Begitu juga dengan anda. Praktikkan setiap ilmu pengetahuan dan baiki setiap kesilapan anda tanpa jemu.

Labels:

posted by editor @ 11:57 AM  
Previous Post
Archives
Links
Sponsor by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Trafik Pelawat

© 2005 Rahsia Niaga.Com Template by Isnaini Dot Com