...sambungan (oleh sebab saya tak online semalam, jadi hari ini saya sertakan 2 topik bagi siri ke 4 dalam topik ini)
Emosi positif Sambut penolakan itu dengan emosi yang positif. Apabila anda bermuka masam dan bermuram durja, anda akan menyebabkan pelanggan yang lain tidak mahu membeli. Emosi anda yang tidak baik ni mampu dapat menjangkitkan kepada orang lain. Oleh itu, sambut penolakan dengan senyuman dan keikhlasan. Ucapkan terima kasih kepadanya kerana sudi meluangkan masa dengan anda. Tumpukan perhatian kepada pelanggan yang lain. Satu menolak, seratus lagi menerima.
Pengajaran Penolakan itu adalah pengajaran dan bukannya kegagalan. Kaji kesilapan anda dan kaji kemahuan pelanggan. Sediakan catatan dan catatkan. Sampai ketikanya nanti, anda bakal mendapat idea mengatasi dan menangani penolakan prospek. Gunakan kajian anda bagi meningkatkan lagi mutu perkhidmatan anda dalam perniagaan MLM ini. Siasat punca dan kelemahan dari masa ke masa. Jangan lekas mengalah dan berputus asa. Bersambung... |