...sambungan Cara Penyampaian yang tidak berkesan Anda perlu beri perhatian pada cara penyampaian. Apabila penyampaian tidak berkesan, mana mungkin prospek dapat menunjukan minatnya. Rata – rata usahawan MLM, tidak dapat memenangi hati prospek hanya semata – mata kerana cara penyampaian yang kurang berkesan.
Penyampaian terdiri daripada beberapa item iaitu produk, pelan pemasaran dan kesihatan. Daripada segi produk, apabila anda kurang mahir dan kurang pengetahuan, sudah pasti penerangan anda bercelaru dan tidak menepati sasaran prospek. Bercerita tentang produk secara berlebih – lebihan seolah – olah produk anda terhebat seantero dunia juga boleh menyebabkan prospek kurang berminat pada penerangan anda.
Sengaja menambah-nambah cerita yang bukan – bukan mengenai produk itu seperti boleh menyembuh pelbagai penyakit, sedangkan ia tidak pernah di ajar oleh upline, juga boleh menyebabkan prospek kurang berminat. Itu menipu namanya. Nasihat saya, jangan menipu. Jangan kerana hendak melariskan jualan atau menaja prospek, anda sanggup mencipta kelebihan produk yang padahalnya tidak seperti yang anda ceritakan.
Dalam MLM, menipu dan menambah – nambah cerita pasti tidak berjaya. Kebanyakan prospek sekarang adalah terdiri daripada golongan yang berpelajaran. Mereka boleh tahu sama ada anda menipu atau tidak. Oleh itu, anda perlu jujur dalam menjalankan perniagaan MLM.
Pelan pemasaran juga harus diringkaskan dan tidak berbelit – belit. Salah satu sebab prospek tidak berminat adalah kerana penerangan pelan pemasaran terlalu berbelit – belit sehingga prospek pening kepala untuk mendengarnya. Cari satu penyelesaian dengan mencipta cara yang paling mudah semasa anda membuat penerangan pelan pemasaran.
Jangan cerita terlalu hebat hingga boleh jadi jutawan dalam masa yang pendek. Itu satu lagi perkara yang perlu anda ambil perhatian. Hidup ini terbina melalui proses yang panjang dan jarang sekali adanya jalan mudah untuk berjaya. Anda boleh kaya melalui MLM tetapi bukan secara cepat. Ianya perlu melalui proses yang teratur dan mengambil masa yang lama. Selain daripada itu, faktor kesihatan juga menjadi punca berlakunya penolakan. Ada prospek juga terlalu berhati – hati terhadap barangan MLM, lebih – lebih lagi makanan kesihatan. Maklumlah di zaman sekarang ni, terlalu banyak sangat barangan makanan kesihatan dan ada juga barangan yang tidak terkawal dan akibatnya, berlaku beberapa perkara yang tidak dapat diduga seperti menipu. Namun begitu, anda boleh menimbulkan kembali keyakinan prospek dengan cara menceritakan testimonial atau menunjukkan bukti. Pembuktian amat penting. Prospek lebih suka melihat dengan matanya sendiri daripada hanya mendengar cerita – cerita kebaikan produk tersebut sahaja. Sambungan... |