...sambungan Eratkan hubungan dengan pelanggan Setiap orang lebih suka bergaul dan berkawan dengan orang yang menyenangkan hatinya daripada bergaul dan berkawan dengan manusia yang menyakiti hati mereka. Senyuman yang ikhlas dari hati atau menawan akan menarik sanubari pelanggan anda dan mereka tentu menjadi pelanggan setia anda. Lebih ketara sekali, mereka juga sedia ditaja.
Bersikap terbuka terhadap apa sahaja topik. Contohnya, apabila pelanggan berbicara tentang politik, anda berbuallah pasal politik. Jangan sekadar hanya berbual tentang produk dan pelan pemasaran sahaja. Dengan kata lain, jangan berfikiran tertutup dan hanya tertumpu kepada MLM sahaja. Apabila berbicara dengan pelanggan anda, pandanglah muka dia. Mata bertentang mata. Komunikasi dengan cara ini, baru telus dan dipercayai pelanggan anda.
Sentuh pelanggan anda sekali-sekala (kecuali berlainan jantina). Sentuhan itu dapat mengeratkan lagi perhubungan persahabatan. Hafal nama pelanggan dan gunakan apabila hendak berbual dengannya. Letakkan diri anda sama dengan pelanggan. Apabila dia berdiri, anda perlulah berdiri.
Apabila dia berbicara dengan nada yang lembut, anda juga mestilah sepertinya. Sekali-sekala gunakan jenaka. Ketawa ini boleh meningkatkan lagi keseronokan dan kegembiraan. Tetapi lucu ini janganlah melebihi batasan. Kadang-kadang hantarkan kad selamat hari jadi, SMS dan ucapan. Sudah pasti pelanggan anda berasa diri mereka dihargai. Bersambung... |