Rahsia Niaga.Com

Blog Rahsia Niaga adalah rangkaian blog bagi RahsiaNiaga.Com. Blog ini memapar kaedah, rahsia, petua dan tip untuk berniaga secara online dan offline agar kita tidak mensia-siakan masa hidup kita ke arah yang tidak sihat. Semoga apa yang terkandung dalam blog ini memberi syafaat kepada kita semua tanpa mengira bangsa, agama dan warna kulit.

 
New Ads
Produk Terhangat !
Rakan Cyber

Mai la...KLIK SAYA!

Other things
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
Other things
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
Sebab - sebab Penolakan - Siri 3
Thursday, September 28, 2006
... sambungan

Keperibadian anda
Faktor keperibadian anda juga banyak menjadi penyebab kepada berlakunya faktor penolakan ini. Cara anda berpakaian dan cara anda berkomunikasi amat dititkberatkan ketika bertemu prospek. Jika cara berpakaian anda tidak boleh memberikan keyakinan kepada prospek, sudah tentunya akan berlaku penolakan oleh prospek. Ada sesetangah usahawan MLM yang selalu berpakaian yang tidak melambangkan profesion bidang MLM ketika bertemu janji dengan prospek. Orang lain akan meilhat cara kita berpakaian. Kerana melalui pakaian itu, ia mampu melambangkan peribadi dan pemikiran seseorang itu.

Cara berkomunikasi juga banyak tidak dititikberatkan. Intonasi suara yang tidak betul dan cara penerangan yang syok sendiri juga memberi faktor penyebab kenapa prospek langsung tidak memberikan respons keinginan untuk membeli atau menjadi downline anda. Ada juga usahawan MLM yang suka berleter kepada prospek. Jangan lupa, customer is always right. Pelanggan sentiasa betul. Anda pelu bersetuju dengan apa sahaja pendapat prospek dan memperbetulkan kesilapannya secara berhemah agar tidak menyinggung perasaan prospek. Jangan pula bertegang urat dan berbahas dengan prospek walaupun kadang – kala prospek memberi pendapat dan kenyataan yang salah. Adakalanya sesuatu perbahasan ini tidak sesuai dalam perniagaan MLM sama ada ketika menjual produk / perkhidmatan ataupun ketika menaja ahli.

Sikap kurang sabar anda juga boleh menjadi faktor penyebab prospek kurang berminat untuk membeli produk dari / menjadi ahli tajaan anda. Bukannya dia tidak mahu produk atau menjadi ahli syarikat MLM anda, tetapi dia tidak suka cara anda. Contohnya, anda hendak prospek itu terus membeli atau ditaja dengan cepat. Dengan kata lain, anda sangat tidak suka sesuatu penolakan. Anda perlu ingat, bahawa sesuatu penolakan itu adalah salah satu daripada sunnatulllah / tabii (sifat kejadian manusia). Jadi, dalam soal penolakan oleh prospek ini tidak akan menjadi maslah sekiranya anda mahir menanganinya dengan bijak.

Tetapi ingat, ada sesetengah prospek yang anda akan temui adakalanya seorang yang EGO. Mereka sukamenyakitkan hati anda dan jika anda tidak mempunyai sifat kesabaran yang tinggi, mana mungkin anda dapat menjual atau menaja prospek sebegitu. Kesabaran itu sebenar sangat pahit tetapi hasilnya sangat manis. Ibarat ubat yang sangat mujarab. Selalu buat susulan bertemu / bertanya dengan prospek dalam jarak 1, 3, 5 atau 7 hari sekali. Jangan berputus asa. Adakalanya prospek ingin melihat dulu sambil mempertimbangkan sama ada ingin membeli / di taja oleh anda atau tidak. Jadi, anda perlu cuba dan terus mencuba sehingga mendatangkan hasil. Selamat mencuba... !

Bersambung...
posted by editor @ 8:33 AM  
Previous Post
Archives
Links
Sponsor by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Trafik Pelawat

© 2005 Rahsia Niaga.Com Template by Isnaini Dot Com