...sambungan
Matlamat yang terlalu tinggi ataupun tiada matlamat Ramai usahawan MLM yang menjalankan perniagaan ini mempunyai matlamat yang terlalu tinggi dan hampir mustahil dicapai. Apabila menaja, mereka lekas hendak ‘closing’ atau mencapai persetujuan. Mereka kurang menjalinkan perhubungan sesama manusia atau human relationship. Dalam MLM, 70 peratus terdiri daripada perhubungan manusia dengan manusia dan 30 peratus perniagaan. Dengan kata lain, menjalinkan perhubungan sesama manusia adalah wajib. Anda menguruskan manusia dan secara automatik, produk terurus. Ada juga usahawan MLM yang langsung tiada matlamat. Mereka tidak ada target yang hendak dicapai. Mereka menjalankan perniagaan MLM secara membuta tuli atau tidak menentu. Jadi, hasilnya yang dapat juga tidak menentu. Setiap langkah yang diambil perlukan target dan matlamat. Namun begitu, matlamat anda perlukan SMART.
S (Specific) – Jelas dan mudah dilakukan mengikut keupayaan anda sendiri. M (Measurable) – Boleh diukur dari masa ke masa. A (Attainable) – Boleh dicapai. R (Realistic) – Tidak mustahil dicapai. T (Trackable) – Mempunyai tempoh yang khusus.
Tanpa matlamat yang jelas, sukarlah untuk anda berjaya dalam perniagaan MLM ini. Jadi, tentukan apa matlamat anda dengan jelas hari ini. Agar supaya orang lain melihat anda dengan penuh keyakinan. Bahagian matlamat itu kepada matlamat jangka pendek, jangka sederhana dan jangka masa panjang. Sambunga... |