...sambungan
Pelanggan yang agresif Para pelanggan ada pelbagai watak, perangai dan sikap. Ada yang hanya mendiamkan diri sambil mendengar penerangan anda, ada yang suka bertanya dengan pelbagai soalan, ada juga yang terlalu agresif dan ada juga yang terus bersetuju tanpa perlu diberi penerangan secara mendalam. Bagi pelanggan yang agresif, mereka ini adalah pelanggan anda yang ingin menguasai perbualan ketika berbual dengan anda. Selalunya pelanggan ini mahu memberikan pendapat yang negatif dan cuba untuk menamatkan kempen anda dengan segera. Apabila ada orang lain di sampingnya, pasti mereka ini akan memberikan sokongan dan tumpuan pada orang itu dan terus meninggalkan anda keseorangan. Anda seharusnya yang bertanggungjawab bagi memastikan diri anda supaya tidak dikuasai olehnya.
Walaupun anda perlu memastikan, anda menguasai perbualan, tidak semestinya anda sentiasa perlu menang. Anda perlu memberi peluang dan ruang kepada pelanggan anda untuk memberikan pendapat mereka sambil memperbetulkan tanggapan mereka tanpa perlu menyanggah (bersuara dengan kuat) mereka. Selalu berpegang kepada konsep situasi menang – menang (win – win situation) di mana pelanggan menang dan anda pun menang. Barulah anda boleh menarik minta mereka untuk membeli atau ditaja. Bersambung... |