...sambungan
Pelanggan / Prospek yang ego Tidak kurang juga ada juga kerana sebab berlakunya kes penolakan oleh prospek / pelanggan ini adalah kerana keegoan pelanggan dan prospek itu sendiri. Bagi pelanggan, mereka berasa barangan yang anda tawarkan itu tidak berkualiti dan tidak berjenama. Mereka ini mungkin orang berada. Sudah tentu mereka akan hanya membeli barangan dari negara lain sahaja. Jangan lekas marah dan kecewa. Biarkan pelanggan ini dengan egonya. Berikan penerangan tentang faedah beliau membeli barangan anda. Beritahu kepadanya tentang kauliti yang terjamin dan sentiasa ada research dan development.
Apabila pelanggan masih menunjukan egonya, cari pelanggan lain. Satu pintu tutup, pintu lain masih terbuka untuk anda. Pernahkah anda mendengar cerita tentang Kolonel Sanders iaitu pengasas Kentucky Fried Chicken? Sebelum beliau berjaya menjadi jutawan, beliau pernah mengetuk rumah pelanggan lebih daripada 1000 kali. Namun tiada seorang pun yang berminat. Tetapi berkat dari kesabaran beliau, beliau akhirnya berjaya membuka restoren ayam goreng yang sehingga kini, menguasai pasaran antarabangsa.
Beliau juga dengan prospek yang hendak anda taja ini, mereka sudah pastinya memberikan pelbagai alasan bahawa mereka sudah selesa dengan kehidupan yang sedia ada. Pendapatan mereka sudah terjamin dan tidak memerlukan lagi pendapatan tambahan. Ada yang pedih lagi jika ada yang menjawab, “Buat apa tamak duit, ini dunia belaka.” Tetapi, anda jangan lekas mudah jauh hati dan makan hati dengan orang seperti mereka itu. Zaman ini adalah zaman di mana semua produk sama ada produk harian sehinggalah produk kesihatan dan kecantikan terjual melalui MLM. Sekarang bukan lagi zaman tahun 70-an di mana ketika perniagaan MLM di anggap satu perkara dan perniagaan yang baru yang pelik dan memelikkan. |