...sambungan
Membantah pendapat pelanggan Rata – rata usahawan MLM kurang pengetahuan dalam komunikasi. Misalnya sewaktu hendak membantah hendak membantah pendapat negatif pelanggan dan prospek, mereka gemar menggunakan perkataan ‘tetapi’. Seperti yang anda sudah sedia maklum, pelanggan adalah raja dan pelanggan sentiasa betul (customer is always right)
Pelanggan tidak suka dibantah. Anda perlu bersetuju pendapatnya terlebih dahulu dengan berkata “Ya! Benar... dan sudahkah anda pertimbangkan kelebihan produk kami?” Cuba anda perhatikan para doktor, apabila mereka gagal mengubati pesakit atau pesakit yang sudah tiada harapan hidup, adakah mereka akan berkata “Anda sudah tidak boleh diselamatkan lagi?” Sudah tentunya TIDAK. Mereka selalu menggunakan cara berkomunikasi yang lebih positif walaupun berada dalam keadaan yang negatif. Contohnya “Jangan bimbang, kami akan melakukan yang terbaik.”
Pasti anda dapat mengagak apakah perasaan ahli keluarga si pesakit. Walaupun mereka berada dalam keadaan yang sedih, sekurang – kurangnya kenyataan doktor itu menjadi penawar hati yang luka. Begitu juga dengan usahawan MLM. Anda perlu menggunakan bahasa yang mesra dan lembut walaupun kenyataan anda di bantah oleh prospek atau pelanggan. Ingat ! Pelanggan sentiasa betul...
Bersambung... |