Rahsia Niaga.Com

Blog Rahsia Niaga adalah rangkaian blog bagi RahsiaNiaga.Com. Blog ini memapar kaedah, rahsia, petua dan tip untuk berniaga secara online dan offline agar kita tidak mensia-siakan masa hidup kita ke arah yang tidak sihat. Semoga apa yang terkandung dalam blog ini memberi syafaat kepada kita semua tanpa mengira bangsa, agama dan warna kulit.

 
New Ads
Produk Terhangat !
Rakan Cyber

Mai la...KLIK SAYA!

Other things
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
Other things
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus.
Teknik Menghadapi Penolakan - Siri 3
Sunday, October 08, 2006
...sambungan

Teknik 5C

Teknik 5C ini juga banyak kali digunakan oleh para usahawan MLM. Ianya perlu melalui 5 proses iaitu :

  1. Clarify atau menjelaskan

    Mendengar dengan teliti penjelasan pelanggan atau prospek. Anda menjadi seorang pendengar yang baik. Jangan terus menjawab penjelasan mereka dengan spontan. Cukup sekadar anda menjadi pendengar yang baik. Namun begitu, berikan kesedaran kepada pelanggan atau prospek bahawa walaupun anda mendengar segala penolakan mereka, tidak semestinya anda bersetuju. Contohnya, pelanggan merungut, “Barang ini sangat mahal, saya tidak yakin ramai orang yang mampu membelinya.” Anda tidakperlu jawab lagi. Anda hanya perlu mendengar dengan teliti setiap kali luahan hati mereka.
  2. Confirm atau memastikan

    Anda boleh bertanya soalan bagi memastikan masalah yang dihadapi ataupun sebab – sebab penolakan. “Maksud anda, anda inginkan barang yang lebih murah dan mampu dibeli?” Pada waktu itu anda mendengar jawapan daripada pelanggan atau prospek. “Ya, saya mahukan barang yang lebih murah dan mampu saya beli. Bukannya barang mahal.”
  3. Convince atau meyakinkan

    Waktu ini sangat sesuai untuk anda memberikan penerangan bagi meyakinkan pelanggan atau prospek. Gunakan pengetahuan anda tentang produk, syarikat dan khidmat anda untuk pelanggan.

    “Memang ada barang kami yang pada pandangan pelanggan adalah mahal. Cuba bayangkan jika kita sakit, kos perubatan mahal, sanggupkah anda bayar? Jika sanggup, ini bermakna, anda mementingkan kesihatan dan bukannya kewangan. Barang kami sama mutunya dengan syarikat lain. Cuma, isipadunya sahaja yang lebih. Barang ini menjadi ‘favourite’ setiap pelanggan. Kebanyakan pelanggan kami terdiri daripada golongan kelas sederhana iaitu seperti anda. Daripada testimonial, ramai yang berjaya disembuhkan daripada penyakit yang kronik. Ini gambarnya.”

  4. Confirm again atau pengesahan sekali lagi

    Selepas anda memberikan penerangan dengan panjang lebar, kini anda perlu memastikan pelanggan bersetuju dengan pendapat anda. “Selepas anda mendengar penjelasan tadi, adakah anda faham kelebihan produk syarikat kami?” Pelanggan akan memberikan tanda setuju bahawa dia sudah pun faham segala penerangan anda sebentar tadi.

  5. Closing atau persetujuan

    Waktu ini anda boleh meminta pesanan. Pastikan anda beri banyak pesanan dulu. “Saudara hendak 2 botol ataupun satu botol?” Pelanggan akan membeli barangan yang anda tawarkan itu. Jika mereka tidak mahu membeli mungkin mereka tengah pokai. Buat janji temu anda pada hari lain.

Bersambung..
posted by editor @ 10:46 AM  
Previous Post
Archives
Links
Sponsor by

Free Blogger Templates

BLOGGER

Trafik Pelawat

© 2005 Rahsia Niaga.Com Template by Isnaini Dot Com