New Ads |
|
Produk Terhangat ! |
|
Rakan Cyber |
|
Other things |
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus. |
Other things |
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Duis ligula lorem, consequat eget, tristique nec, auctor quis, purus. Vivamus ut sem. Fusce aliquam nunc vitae purus. |
|
Teknik Menghadapi Penolakan - Siri 3 |
Sunday, October 08, 2006 |
...sambungan
Teknik 5CTeknik 5C ini juga banyak kali digunakan oleh para usahawan MLM. Ianya perlu melalui 5 proses iaitu :
- Clarify atau menjelaskan
Mendengar dengan teliti penjelasan pelanggan atau prospek. Anda menjadi seorang pendengar yang baik. Jangan terus menjawab penjelasan mereka dengan spontan. Cukup sekadar anda menjadi pendengar yang baik. Namun begitu, berikan kesedaran kepada pelanggan atau prospek bahawa walaupun anda mendengar segala penolakan mereka, tidak semestinya anda bersetuju. Contohnya, pelanggan merungut, “Barang ini sangat mahal, saya tidak yakin ramai orang yang mampu membelinya.” Anda tidakperlu jawab lagi. Anda hanya perlu mendengar dengan teliti setiap kali luahan hati mereka.
- Confirm atau memastikan
Anda boleh bertanya soalan bagi memastikan masalah yang dihadapi ataupun sebab – sebab penolakan. “Maksud anda, anda inginkan barang yang lebih murah dan mampu dibeli?” Pada waktu itu anda mendengar jawapan daripada pelanggan atau prospek. “Ya, saya mahukan barang yang lebih murah dan mampu saya beli. Bukannya barang mahal.”
- Convince atau meyakinkan
Waktu ini sangat sesuai untuk anda memberikan penerangan bagi meyakinkan pelanggan atau prospek. Gunakan pengetahuan anda tentang produk, syarikat dan khidmat anda untuk pelanggan.
“Memang ada barang kami yang pada pandangan pelanggan adalah mahal. Cuba bayangkan jika kita sakit, kos perubatan mahal, sanggupkah anda bayar? Jika sanggup, ini bermakna, anda mementingkan kesihatan dan bukannya kewangan. Barang kami sama mutunya dengan syarikat lain. Cuma, isipadunya sahaja yang lebih. Barang ini menjadi ‘favourite’ setiap pelanggan. Kebanyakan pelanggan kami terdiri daripada golongan kelas sederhana iaitu seperti anda. Daripada testimonial, ramai yang berjaya disembuhkan daripada penyakit yang kronik. Ini gambarnya.”
- Confirm again atau pengesahan sekali lagi
Selepas anda memberikan penerangan dengan panjang lebar, kini anda perlu memastikan pelanggan bersetuju dengan pendapat anda. “Selepas anda mendengar penjelasan tadi, adakah anda faham kelebihan produk syarikat kami?” Pelanggan akan memberikan tanda setuju bahawa dia sudah pun faham segala penerangan anda sebentar tadi.
- Closing atau persetujuan
Waktu ini anda boleh meminta pesanan. Pastikan anda beri banyak pesanan dulu. “Saudara hendak 2 botol ataupun satu botol?” Pelanggan akan membeli barangan yang anda tawarkan itu. Jika mereka tidak mahu membeli mungkin mereka tengah pokai. Buat janji temu anda pada hari lain.
Bersambung.. |
posted by editor @ 10:46 AM |
|
|
|
|